Dag 6

6 april 2015 - Massillargues-Attuech, Frankrijk

Tweede Paasdag beginnen we weer lekker rustig.

Ik ben van plan te gaan fietsen. We hebben nu één vouwfiets mee, want er moet steeds ook iemand bij Noor blijven. Dus om beurten kunnen we de omgeving verkennen.

Het is eerst nog fris, maar het belooft een zonnige dag te worden. Fietsen, wandelen, lezen en… ‘eieren zoeken.’ Hollandse eitjes in Frankrijk. Het is de opdracht voor vandaag . De Zwanepolletjes hebben voor deze 6 weken een caravankalender gemaakt. Elke dag een spreuk, tekening of opdracht. Vandaag moeten we eieren gaan zoeken. Zo fladdert de dag voorbij. Tegen 15.30 u. willen we naar Anduze, maar… de auto stàrt niet eens! Er is iets niet goed, dat weten we en het plan is ook om na de Pasen met de garage contact op te nemen, maar we konden hem tot nu toe wel gewoon starten en er mee rijden. Dat hebben we verder bewust  niet meer gedaan.

Hier schrikken we toch wel behoorlijk van. Eddy belt nu direct de ANWB Pechhulp Alarmcentrale. Morgenvroeg komen ze vanuit Nîmes de auto ophalen. We zijn verzekerd, maar toch, wat zal dat allemaal gaan kosten. Gatsie.  En hoe betrouwbaar is die auto? Durven we daar straks de bergen wel mee in? De auto was goed vóór we vertrokken. Hij krijgt dan altijd een extra goede beurt. Zag er prima uit verder. Voorlopig kunnen we niks doen. Een beetje beduusd zitten we om ons heen te staren als we plotseling  een enorm lawaai horen. Luid gekraak en geknetter. We schrikken op uit onze ‘dromen.’  Wat is dat nu weer voor een geluid?

Ik kom maar eens in de benen en zie in de lucht een flinke rookontwikkeling. Denk eerst nog aan een paasvuur, maar het is 16.30 u.

Van verschillende kanten komen mensen te voor schijn. Vol ongeloof. Hier is geen sprake van een paasvuur. Waar rook is, is vuur. Brand!!!

Nu herken ik het geluid. Hier in de omgeving zijn veel bamboebossen. Met de wind van de afgelopen dagen was het hier ook extra lawaaiig door die bewegende bamboetakken. De boel stond in het bamboebos achter de camping in lichterlaaie! Het is een flinke vlammenzee. De rook waait richting camping. Even later horen we de brandweerauto. Het campingpersoneel loopt al met slangen water uit het zwembad. Toch is te zien dat het wel goed gaat komen. Wat een consternatie allemaal. Na een paar uur hebben ze het vuur onder controle.

(“Lode, Mats, Timo, joehoe!!! zijn jullie daar?”

“Kijk maar eens gauw op de foto hoe gaaf de brandweerauto van Anduze eruit ziet. Speciaal voor mijn automannetjes dit fotootje. Kusje van oma)

Zo, de brand is geblust, de auto geregeld, We gaan lekker wandelen want het is hier zo mooi!

1. Lotte:
    7 april 2015
    Fijn dat de brand is geblust het zal je maar gebeuren moet je nog vertrekken terwijl je auto het niet doet :)