Dag 34

4 mei 2015 - Zaragoza, Spanje

Hieperdepiep hoeraaaa voor de jarige André !!!

4 mei.  Reizen. Salamanca-Zaragoza

Ja jongens, het is nu afzien. Er moeten heel wat kilometers gemaakt worden voor we thuis zijn. Zoals gezegd, Geen Noord Portugal i.v.m. het weer. Salamanca is 3 mei ook niet geweldig. We moeten nu plannen maken voor de terugreis. Het eerste stuk dwars door Portugal en Midden Spanje hebben we geboft met het weer. We hebben kunnen genieten van de bergen. Het weer wordt voor de komende week als volgt voorspeld; Linksom Parijs, de route via het Westen Bordeaux Chartres is knudde weer. Rechtsom Parijs, via Perpignan, Nîmes, Lyon, Luxemburg naar boven geeft prachtige weersvooruitzichten, maar…. Dit is wel veel verder. Van Salamanca gaan we nu niet richting Burgos, Bordeaux, maar Zaragoza, Barcelona, Perpignan, Nîmes en omhoog. Vandaag rijden we van Salamanca naar Zaragoza. Dat zijn enorme afstanden en het is heel vermoeiend rijden. Veel klimwerk maar een prachtige weg. We zijn blij dat we toch deze weg gekozen hebben ook al is het verder rijden. We zien zo veel van het Spaanse binnenland. De campings liggen daar  niet voor het uitzoeken. Midden in Zaragoza belanden we op de Gemeentelijke camping. Nog duur ook. Ja nu hebben we de kans om Zaragoza te gaan bekijken morgen. Ik zie dat ook hier weer prachtige kathedralen zijn en het is een supermooie oude stad, maar wij zijn moe van de reis door de bergen en verzadigd. We hebben al zo vreselijk veel gezien. We gaan zelfs heel vroeg naar bed. Voor André zingen we nog het ‘lang zal hij leven’ door de telefoon. Wat zullen we lekker slapen.

De Spaanse bergen.

Het landschap van Spanje bestaat voornamelijk uit plateaus. Er zijn in Spanje veel bergen, omdat Spanje een bergachtig landschap heeft waardoor er veel gebieden zijn waar veel bergmassief voorkomt. De grootste en beroemdste bergen zijn de Pyreneeën, die we steeds onderweg van afstand zien . Verder het Castiliaans Scheidingsgebergte ( hier zijn we doorheen gereden), het Iberisch Randgebergte( omgeving Zaragoza), de Betische Cordillera, de Sierra Nevada ( ook gezien in Andalusië) en het Cantabrisch Gebergte.  En het eiland Tenerife met de hoogste berg van Spanje.

De Spaanse bergen zijn ontstaan doordat de Afrikaanse Plaat(Afrika) tegen de Eurazarische Plaat(Europa) aanbotst. Dit botsen gaat heel langzaam en is meer dan 100miljoen jaar geleden begonnen. En dat gaat ook nu nog steeds door. Spanje bestaat bijna voor driekwart uit centrale hoogvlakte met een hoogte tussen de 600 en 1000m .In de centrale hoogvlakte ligt Madrid. We zijn Madrid niet in geweest maar zijn er wel omheen gereden en hebben de stad zien liggen. Madrid is de hoogst gelegen hoofdstad van heel Europa. De enige laagvlakte van Spanje is de Andalusische laagvlakte.