Dag 32

2 mei 2015 - Salamanca, Spanje

Hieperde piep Hoeraaa voor Emmy en René!!! die óók oma en opa gaan worden

Nazaré – Salamanca ( Midden Spanje)  links van Madrid. http://www.campingdonquijote.com

De ALGARVE laten we achter ons, het platteland van ALENTEJO met zijn olijfbomen, wijnranken en oneindige akkers, glooiende heuvels met witte dorpjes, waar wij door de verlaten dorpjes slenteren, maar ook ons vissersstadje Nazaré, aan de Atlantische Oceaan. Portugal is het land van verlangen. Het land van de fado’s. Het is ook het land aan de rand van Europa. Zuid Portugal heeft een groot probleem. De grens tussen de twee continentale platen Eurazië en Afrika loopt van de Azoren over de oceaan bij de Algarve naar Gibraltar. Afrika schuift op naar het noorden en Eurazië verschuift naar het westen. Een aardbeving ligt op de loer. Lissabon, Alentejo en de Algarve werden al eerder getroffen door aardschokken. In 1755 heeft er in Lissabon een grote aardbeving plaatsgevonden, die ook zijn uitwerking had op  Zuid Portugal.

We verlaten Portugal zonder het Noorden te bekijken. Geen Porto dus. Dat is voor een andere keer. Maar wel een prachtige prachtige prachtige bergroute van Nazaré naar Salamanca.

Dit gaat nog een heel avontuur worden. Allemaal bergen. Natuurlijk wel de autobaan met onze auto- caravancombinatie anders is het de Goden verzoeken. Spannend dus, want ja, een goede weg, maar het blijven toch gebergten. Maar Mooi!!! Goh wat is dit een prachtige weg. Ontroerend mooi. Met geen pen te beschrijven. En we komen er toch nog heel onverwacht. Omdat we het mooie weer nog wat vast willen houden besluiten we om als volgt te rijden : Nazaré-richting Porto naar Aveiro- daar slaan we af naar rechts -Viseu. Op deze hoogte blijven we horizontaal naar rechts rijden tot Midden Spanje. Viseu- Guardia – Ciudad Rodrigo en uiteindelijk SALAMANCA Dus stukje omhoog en dan naar rechts alles samen 450 km. door de bergen. Nu hebben we van Portugal nog een prachtig stuk gezien. De Serra da Estrela. Het Sterrengebergte. Op doorreis door deze regio ontdekken wij dit mooie berglandschap dat bijna 2000 m. hoog is. We rijden uren door bijna ontoegankelijke bergregio’s.

Het Sterrengebergte, Serra da Estrela zijn uitlopers van het Portugese Centrale Gebergte, de Cordilheira Central, dat zich van de Serra de Lousȃ ten Oosten van Coimbra uitstrekt tot ver over de Spaanse grens. Omdat de Serra da Estrela het hoogste gebergte in Portugal is, wordt er ook wel gezegd: ” De directe verbinding met de hemel.” Eddy en ik zien gigantische granietblokken tussen Viseu en Guarda. Deze stammen nog uit de quartaire ijstijd. We zien hoefijzervormige dalen kale rotsravijnen,  gletsjermeren. We zijn op weg door een oeroud landschap met spookjesachtige bergdorpjes, waar toch weer gewoon mensen wonen, die niet beter weten. Oost West, Thuis Best. En zo naderen we Spanje. Salamanca. Wat een onvergetelijk avontuur! We zijn heel blij dit mooie stuk van Portugal en Spanje gezien te hebben. De auto heeft het goed gedaan. Dat scheelt toch ook maar mooi een slok op een borrel. En laten we nu voor de allereerste keer op een camping komen, zoals een camping volgens ons hoort te zijn. Vriendelijk, gemoedelijk, eindelijk weer gras en volop mensen. Feestweekend in Spanje. Dit zijn we niet gewend. Wat een verrassing.