Dag 30

30 april 2015 - Nazaré, Portugal

NAZARÉ

Deze dag alweer zonneschijn! Vier weken weg en vier weken zon. We weten het te waarderen, temeer omdat we hebben gezien, dat de zon helemaal niet vanzelfsprekend  is. Voor óns wel. We vinden het heel gewoon dat de zon er elke dag weer is. Dat ís gewoon zo. Maar nu niet meer. We hebben de laatste dagen Zuid Portugal gezien. Hebben plannen gemaakt om het Midden te bekijken en zien dat het weer helemaal gaat veranderen! Daar hebben we geen seconde bij stil gestaan. Het plan is om nog een paar dagen naar Porto te gaan. Noord Portugal. Een erg mooie stad en meteen het Noorden bekijken, maar… Het weer gooit roet in het eten. De voorspellingen voor het Noorden zijn helemaal niet zo geweldig. We beseffen maar al te goed dat nu, nu is. Hier schijnt de zon. We gaan vandaag genieten van Midden Portugal, waar de zon nog uitbundig schijnt.

Het wordt een heel leuk dagje. Ik heb me een beetje verdiept in het een en ander, wat hier in de buurt te zien valt en daaruit maken we een selectie. We vinden het alle twee leuk om kriskras kleine slingerweggetjes te nemen door het binnenland. Daar hebben we goed aan gedaan. Een mooi landschappelijk tochtje. De eerste stad, die we willen zien is BATALHA.

In Batalha staat het mooiste wat de gotiek in Portugal te bieden heeft. Een van de belangrijkste nationale monumenten, het Santa Maria da Vitória, een van de mooiste kloosters van Europa. Het staat op de wereldmonumentenlijst. De Santa Maria da Vitória is zo mooi! Een soort kantwerk van steen, torentjes, spitsen en gotische versieringen. Na het zien van de kathedraal gaan we in het zonnetje zitten. Dat doen we op het pleintje er voor. Daar zie ik een terrasje. Vanuit Batalha rijden we over een mooi weggetje door valleien, langs olijfgaarden en door stukken bos. We zijn op weg naar Fátima.

Aan de rand van FATIMA komen we bij een rotonde met grote stenen beelden van drie kinderen met een schaap. Dit zijn drie herderskinderen die in 1917 de maagd Maria zagen. Tussen wat struikgewas verscheen ze tot driemaal toe aan deze kinderen. Daarbij kregen ze elke keer een voorspelling te horen. De eerste kondigde het einde van de Eerste Wereldoorlog aan, de tweede ging over de Tweede Wereldoorlog . De derde profetie, een visioen van een moordaanslag op paus Johannes Paulus 11 werd jarenlang geheim gehouden. De voorspelling kwam uit. Er werden twee aanslagen op de paus gepleegd. De paus overleefde het. Vijftig jaar na Maria’s verschijning aan Jacinta, Lucia en Francisco, is het boerenland hier veranderd in een religieus centrum. Het enorme plein voor de kerk is twee keer zo groot als het Sint-Pietersplein in Rome. Uit alle richtingen komen hier duizenden gelovigen naar toe na een tocht van dagen of weken. Het laatste stuk van hun voetreis ( de echte pelgrims) gaat op hun knieën over het pad en plein naar de kerk. Het is een bedevaartsoord waar je geweest moet zijn. ( Het huisje waar de drie kinderen gewoond hebben staat op de foto. ) Na Fátima willen we nog maar één ding; Naar Nazaré om daar aan de zee een terrasje te pakken. Moe maar voldaan keren we hierna naar onze camping. Wat een mooi dagje.