Dag 25

25 april 2015 - El Rocío, Spanje

El Rocio. camping la Aldea http://www.campinglaaldea.com

SEVILLA

Ja hoor! Wij hebben Sevilla gezien. Nadat ik eerst een gat in de dag geslapen heb. “Zeg hoe lang ben jij van plan om in je bed te blijven liggen?” Ik word wakker van Eddy’ s stem en schrik. “Hoe laat is het dan?”  “Het is bijna half tien.” Nou ja, dat is helemaal mijn bedoeling niet! Zonde van de dag. Daarna weet ik niet hoe snel ik de ‘verloren‘ tijd in kan halen. Het is helemaal geen mooi weer vandaag. De lucht zit dicht en het voelt veel frisser aan. Tjonge, met een paraplu naar de warmste stad van Spanje. Sevilla is beroemd om zijn sinaasappels en vrouwen. En om zijn warmte, maar niet vandaag!

Het is nog een heel stukje rijden voor we er zijn. De oude stad bedekt de oostoever van de Guadalquivir en in het midden, naast elkaar zijn drie monumenten; De Giraldatoren, de kathedraal en het Alcazar. Hier is ook het hart van het toeristische leven met de smalle straatjes van de Barrio Santa Cruz. We kunnen het oude centrum vrij makkelijk vinden en we zijn er mooi op tijd. Een grote stad, daar kan je het beste maar een beetje vroeg naar toe. Dat scheelt toch in drukte. Het is droog, gelukkig. De stralende luchten die we gewend zijn moeten we er helaas bij denken. Noor waggelt weer trouw achter ons aan. Hij heeft een grondige hekel aan parkeergarages. Hij moet dan traplopen en meestal is dat materiaal van marmer en dat gladde geeft hem geen houvast. We helpen hem dan een handje. Beetje praten, aaien en geruststellen. Door Noor raken wij met ontzettend veel mensen in gesprek. Het is algemeen bekend dat Spanjaarden niet dol op honden zijn, maar wij merken daar niets van. De mensen glunderen van oor tot oor als ze Noor zien. In alle talen horen we : “Look over there, a big bear!!! Wel bizar hoor, Wij  staan steeds klaar om datgene waar we van onder de indruk zijn te fotograferen en dan moeten we eerst langs andere mensen, die ons in de weg, voor de voeten lopen, obstakels zijn, allemaal onze kant uit komen om Noor op de foto te krijgen. Door al het nieuws in kranten en op t.v. krijg je wel vaak de indruk dat de mensen slecht zijn. In staat tot de meest verschrikkelijke dingen. Maar ik zie  - misschien wel naïef – alleen maar vriendelijke, behulpzame aardige mensen. Ook hier in Sevilla schieten mensen je direct te hulp als ze zien, dat je druk aan het zoeken bent. Zonder te vragen. Ik voel me hier niet een vreemde eend in de bijt. Als je omgeven     wordt door een en al vriendelijkheid, dan schijnt voor mij overal de zon. We volgen eerst de weg naar hartje Sevilla om de kathedraal te zien. De gotische kerk, in oppervlakte de vierde van de wereld werd in de 15e eeuw gebouwd. Geen stad in Spanje heeft zolang in rijkdom geleefd als Sevilla De Wereldzeeën waren over de rivier Guadalquivir bereikbaar. De koopvaardij deed goede zaken in Amerika., na de ontdekking van Columbus. De Romeinen en Feniciërs hadden daarvoor de stad al in bezit gehad. De Moorse bevolking en kunst blijven van invloed op deze sterke stad. We wandelen langs het gebouw met de koloniale geschiedenis en kijken onze ogen uit als we de kathedraal bewonderen. Om beurten gaan we naar binnen en wandelen we buitenom. Heel indrukwekkend. Magistraal. Het is inmiddels gezellig druk in de stad. Wij pakken een terras en kijken heerlijk om ons heen. Klassieke vormen en Moorse decoratiekunst. Alles komt hier samen. Naast monumenten en kunstwerken is het hier ook nog eens superromantisch.

Dichterbij willen we nog een blik werpen op het dorp El Rocio.

El ROCIO Dit is een uitgestorven dorpje, dat helemaal op z’n kop staat rond Pinksteren. Dan zijn hier  één miljoen mensen. Spanjes beroemdste bedevaart. Pelgrims overal vandaan komen hier naar toe. Het is een heel wonderlijk dorp. Leegheid, zandstraten, stangen om paarden aan te binden, een spierwitte kerk. Het lijkt net een western-stadje. Indrukken, zoveel indrukken. Nu belanden we plotseling weer in het  Wilde West. Onze camping is hier in de buurt. Als we daar aankomen is de dag zo’n beetje voorbij. Dat overkomt ons vaker. We kunnen gelijk de pannen op het vuur zetten en het glas vullen.

1. Lotte:
    28 april 2015