Dag 25 2016 CAMPANIE

2 mei 2016 - Amalfi, Italië

Tijdens ons ontbijtje zien we boven de golven hier en daar blauwe stukken lucht. Dat betekent dat het een geschikte dag gaat worden om de Amalfikust te bekijken.
Vannacht heeft het flink gestormd en geregend. Met bakken vol kwam het naar beneden. Nu waait er nog steeds een stevige wind maar het is droog en in de verte zien we een stukje blauw.
De mooiste route in Campanie voert langs de zuidkust van het schiereiland van Sorrento, de Amalfikust.
Amalfi is de grootste stad aan deze kust. Daar maken we een stop o.a. om de duomo te bekijken. Een kerk uit de 9de eeuw.
En natuurlijk Positano! Daar had ik jaren geleden al een aantekening van gemaakt. Dat ga ik dus vandaag echt zien.
De Amalfikust is echt Schitterend.
Wij rijden hier over de beroemde  duizelingwekkende 80 km lange rit over de hoge kustweg met bij elke bocht uitzicht op de glinsterende Golf van Salerno. Ik zie pastelkleurige dorpjes tegen de hellingen van de bergen, visrestaurantjes langs steile rotswanden.
De huizen van de dorpen zijn in terrassen tegen steile hellingen bovenop zee gebouwd. De weg is smal, dus met een camper mag je hier niet komen. Er rijden wel bussen i.v.m. alle toeristen natuurlijk maar als je ziet wat een gemanouvreer dat is!  Dan is het ook nog vaak zo dat je door korte tunnels gaat. Wij hebben in een tunnel gestaan met twee passerende  bussen. Millimeter werk! Het deed me denken aan de drukke jachthavens waar je met meten en keren en goed overleg uit moet zien te komen. Hier is ook geen paniek. Geen mens kan meer voor of achteruit, maar er wordt rustig de tijd genomen om zonder schade door de nauwe doorgang te rijden. Adembenemend mooi is het hier. Zelden zo iets spectaculairs gezien. Zo ontroerend mooi die dorpjes tegen de hellingen. We boffen zo met het zonnetje. In Positano  parkeren we de auto d.w.z. hij wordt voor ons weggezet op een eigen stukje grond, een uitgehakt stukje. Een parkeerplaats is hier niet zo maar te vinden in deze omgeving met steile bergen.
Positano ligt zo mooi tegen de helling. Wij trakteren ons zelf vandaag op zo'n uitzonderlijk mooi terras met super uitzicht en met Tiramisu.
We genieten. La dolce vita! Een prachtige dag, toch nog zon en een geweldig panorama.
Dat gaat in de avond wel veranderen. Prachtig om die woeste zee hier te zien vanaf onze beschutte plek. De nacht levert nu bakken regen op. Maar daar kunnen we best wel om slapen. Laat die regen maar mooi 's nachts de revue passeren.