Dag 26 2016

3 mei 2016 - Paestum, Italië

De laatste dag in Paestum
Paestum willen we zien omdat dit de belangrijkste vindplaats van Griekse overblijfselen is in de buurt van Napels.
In de 6de eeuw v.C.stichten de Grieken de stad aan de rand van de Sele. De Sele is de rivier waar aan onze caravan staat en die uitmondt in de zee. Zij noemden de stad Poseidonia. ( Stad van Poseidon ) Daarna gaven de Romeinen in ongeveer 300v.C. De stad de naam Paestum. De stad heeft drie grote Dorische tempels.
Dit zijn de best bewaarde Griekse tempels buiten Griekenland, met aan de ene kant de bergen en aan de andere kant de zee.
De Tempel gewijd aan Poseidon, de God van de zee, die bij de Romeinen Neptunus heette. Een Tempel voor Athena, die voor Zeus, Ceres is gebouwd en de Tempel van Hera. Wij kijken onze ogen uit bij de Tempel van Neptunus. De mooiste. Gemaakt van goudkleurig steen dat haast warm kijkt op te gloeien in de zon. Wij lopen het museum in waar de geschiedenis van deze bijzondere plek wordt belicht.
Tot slot vraag ik een schooljuf die er met haar klas is of ze een foto van ons wil maken. Ik struikel weer bijna over die grove keien en ik kan net op tijd een schooljongen om de nek vliegen zodat ik niet op de grond terecht kom. Hij schrikt zich werkelijk rot. Is duidelijk verlegen met de situate. Zijn hele klas ziet het gebeuren.  Ik zeg tegen hem: ' O, I am so verry happy you are here. Sorry, but thanks.'
Dat was Paestum. Vanmiddag in de zon aan zee. De was hangt schoon te wapperen tussen de bomen in de wind. Dat kan heel goed, want wij staan hier helemaal alleen. Ik vind het niet erg meer. Fernando is de eigenaar die goed op ons let en regelmatig een praatje komt maken. Heerlijk, alleen met de natuur.

1. Esther:
    4 mei 2016
    Lieve pap en mam,
    Wat een verhalen (waar haal je al die informatie toch vandaan mam) en wat een plaatjes. Leuk! We gaan jullie al wel een klein beetje missen hoor! Dikke kus van ons en lekker verder genieten, want dat lukt aardig zo!!