Dag 19

19 april 2015 - Güejar Sierra, Spanje

Luieren, wassen, bed verschonen, lezen en nergens heen. Dat is het plan voor deze zondag. Maar… als ik dan aan het lezen ga, wil ik toch graag lezen over Andalusië. Je zit hier en kijkt om je heen en wordt overspoeld door vragen. Ik kijk hier vanaf mijn stoeltje recht naar de Mulhacén en dat is de hoogste bergtop van Spanje.(3482m). De buurt hier is bijna onbewoond. Wij zijn hier aan de enige weg die de Sierra Nevada invoert. Het is een gebergte in Andalusië dat behoort tot een verzameling bergketens en heeft 16 bergtoppen die hoger zijn dan 3000m. Daardoor is de Sierra Nevada, na de Alpen, de hoogste bergketen van Europa. Je snapt natuurlijk wel dat ik hier op mijn stoeltje danig onder de indruk zit te ‘ wezen ‘ van dit panorama. Er leven hier berggeiten, everzwijnen, vossen en dassen. Het gebied is steil en grillig. De noordkant is droog,  kaal en onherbergzaam en op de zuidkant zijn beboste heuvels. In de Middeleeuwen werd het hier door de Moren met verfijnde technieken tot een belangrijk landbouwgebied gemaakt. In het zuidoosten van het gebergte zijn de woestijnachtige gebieden. Ik kan je wel zeggen dat dit een heel indrukwekkend landschap is.

Zo dicht bij Afrika. Doortrokken van culturen van buiten Spanje; De Feniciërs, zeevaarders uit Libanon zorgden voor handelspostenlangs de Afrikaanse en Zuid Spaanse kust. De Grieken hadden hier hun Hisperion( Avondland, waar de zon onder gaat). Van de Romeinen zijn villa’s en aquaducten bewaard gebleven. In de 7 de eeuw trokken de Arabieren over de Straat van Gibraltar. Acht eeuwen was Andalusië onder Moors bewind en kende voorspoed. Daarna kwamen de christelijke koningen uit het Noorden met hun Reconquista( herovering). De kunstschatten stammen uit de islamitische periode   ( zie ook verhaal bij Alhambra). Zo ook de witte dorpen ( pueblos blancos). Overal in Andalusië zie je nog de alcázars van de moslims.

Dus, lezen en schrijven over wat ik gezien en gelezen heb en natuurlijk skypen met de kinderen.

1. Lotte:
    19 april 2015
    Klinkt goed ik mis de foto's nog xx
  2. Liesje:
    20 april 2015