Dag 11

11 april 2015 - Calella, Spanje

Costa Brava

Gisteravond hebben we ons verdiept in Barcelona;  Hoe komen we daar? Hoe gaat dat met Noor? Wat willen we graag zien? Nu blijkt dat honden alleen met een muilkorf om van het openbaar vervoer gebruik mogen maken. Dus de trein en metro, wat aangeraden wordt, gaan wij Noor niet aandoen. De auto dus. Waarom niet? Hier om misschien niet : Het beste advies dat ik u kan geven is te vermijden met de auto naar de stad te gaan. U zult een hoop problemen vóór zijn als u dat doet.

Als u heeft besloten het te trotseren en met uw auto te komen en u rijdt met een buitenlands nummerbord, houd er dan rekening mee dat deze auto’s geliefd zijn bij inbrekers. Zorg er zelfs tijdens het rijden voor dat deuren en achterklep gesloten zijn. Als er langzaam rijdend verkeer is, staat het bekend dat dieven de achterbak of deur open doen en wegrennen met de inhoud. Hetzelfde geldt voor openstaande ramen. Weet dat parkeerplaatsen geen garanties van veiligheid geven. Tja.

Toch kijken we nog eens uitgebreid naar wat we heel graag willen zien, al is het alleen maar even eraan ruiken. We besluiten er gewoon maar een nachtje over te gaan slapen.

Vanmorgen weten we het alle twee zeker. We gaan hier niet weg zonder Barcelona gezien te hebben.

Op goed geluk rijden we naar de stad. Het is april en het is zaterdag, mooi vroeg. En ja hoor, we hebben mazzel! Ons plan is eerst naar La Rambla te gaan en na het adres te hebben ingevoerd  komen we er zonder problemen. Staan tijdens het wachten voor een stoplicht met onze neus de goede kant uit  en zien een grote  P . “Daar, ga daar maar heen, “roep ik.  “Ik weet niet eens of dit hier wel kan.” Het kàn. Nou, dat valt allemaal reuze mee, d.w.z. een plekje vinden en met de Tom tom kom je een heel eind in de goede richting. Maar het is hier net zo druk als in Parijs. We moeten er wel om lachen. Eitje! Ons eerste doel is bereikt.  La Rambla!

La Rambla is de beroemdste boulevard van de stad. Omzoomd door bomen en  bevolkt door straatartiesten van uiteenlopend niveau, is dit een plek die dag en nacht bruist. Het is er heel gezellig, al die stalletjes en prachtige gebouwen rondom. De mensen zijn hier zo blij en natuurlijk ook wel logisch, want het is weekend! Prachtig zomers dagje. Ook hier platanen die net beginnen uit te lopen. Een heerlijke vrolijke plek. Het heeft toch ook veel van Parijs, vind ik. Wij komen hier om wat te zien, maar waar we ook zijn- Friesland op de boot of Barcelona, Lloret de Mar- Nóór is de bezienswaardigheid. Bijna geen moment gaat er voorbij of Noor wordt in alle talen aangesproken. De mensen vragen of ze hem mogen aaien. En onze goeie sul vindt het allemaal goed. Jong en oud, iedereen valt voor haar “charmes.”

We drinken koffie op het terras van het theatercafé  Gran Teatre del Liceu waar ze voor de avond de opera Carmen aan het oefenen zijn en dat horen we buiten. Mooi meegenomen.

Het wordt tijd om naar de auto te gaan want we willen nog wat van Gaudi zien. Parc Gúell.

Maar we moeten er eerst nog zien te komen!

Parc Gúell is een stadspark.  In 1900 krijgt Gaudi van Gúell de opdracht een park op de heuvels van Barcelona te ontwerpen. Het park is een soort open luchttheater, met uitzicht over de stad. Het werk van Gaudi valt onder de art nouveau/ jugendstil. Hier in Catalonië heet deze stijl het Catalaans modernisme. Gaudi was een Catalaans architect, die prachtige gebouwen heeft ontworpen o.a. de Sagrada Familla. Hij is de grondlegger van de organische architectuur. Wie naar Barcelona reist wil iets van Gaudi zien, dus wij ook. Maar dat valt nog niet mee. Het wordt drukker en drukker in die grote stad en we krioelen met de meute mee tot we bij het park aankomen. Yes, we did it!

Toch nog een hele onderneming. Je gaat dan wel gewoon met de stroom mee en de caravan staat op de camping, maar het is echt concentreren en opletten geblazen. Was opnieuw een super dagje. En daarna weer aankomen op deze spectaculaire plek! Geweldig. We hebben de kustweg gereden en gezien hoe dichtbevolkt het daar is. Iedereen wil toch een puntje van de Middellandse zee zien natuurlijk. Of je nu arm bent of rijk. Maar die punt die Eddy en ík hier hebben…. Tsjonge je zou er verbeelding van krijgen. Nee hoor. Ik schil hier weer gewoon mijn aardappeltjes, bak een hamburger en maak een Hak pot spruiten los. Nou , zeg nu zelf, dat is toch niet overdreven lux hè? Maar het smaakt ons maar wàt lekker.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Liesje:
    12 april 2015
    Wouw! Top gedaan! Wat gaaf en wat een bijzonder mooie stad! Geniet!
  2. Heero:
    13 april 2015
    Ik kan bij dag 12 om onduidelijk redenen geen reactie kwijt, daarom even terug naar dag 11. Zo te zien/ te lezen hebben jullie het uitstekend naar de zin. Fijn dat het goed gaat en dat jullie goed weer hebben. Maar dat was ook wel te verwachten. Hier is het ook goed. Niet zo warm als in Spanje, maar toch lekker weer en droog. Zaterdag zijn we op paleis Het Loo geweest. Franciska wilde graag naar de tentoonstelling over Sisi, keizerin van Oostenrijk. Geniet verder vanjullie reis. Liefs Franciska enHeero
    PS. Leuk dat wij het allemaal kunnen volgen. Bedankt