Dag 10

10 april 2015 - Calella, Spanje

Costa Brava.

Je zult denken, de was doen, schoonmaken, dat doe je toch niet als je op zo’n plek staat!  Ja hoor. Ik wel. Heerlijk ’ Zen.’ Alles op z’n elf en dertigst. Lekker handwasjes doen en steeds genieten van ons uitzicht.

De Costa Brava is het kustgebied tussen Portbou in het Noorden en Blanes in het Zuiden met een totale lengte van 220 km. Deze streek is al heel lang ten prooi gevallen aan het massatoerisme. Maar de kust is wel prachtig, want de plekken zijn er heus wel, waar de ongetemde kust bewaard is gebleven. Duikers vertellen dat het mooiste en meest onherbergzame gedeelte van de kust eigenlijk onder water ligt, 30 meter onder de zeespiegel. Er zijn hier veel kiezel- en zandstranden en vaak grillig gevormde rots baaien. Salvador Dali liet zich door deze woeste geërodeerde kust inspireren tot het maken van surrealistische schilderijen. Als je hier bent en het schelle, glinsterende en zilverkleurige licht erbij ziet, begrijp je zijn werk nog beter. Overal panoramisch uitzicht op de zee.

De Costa Brava is niet alleen een smalle kuststrook, maar ook het achterland is de moeite waard  met authentieke dorpen, heuvels en bergen, kloosters en kerken.

Deze middag rijden we een stuk langs de kust, op weg naar: Lloret de Mar.

Lloret de Mar is al jaren dé vakantiebestemming voor jongeren; zon, zee, strand en partypeople

Ik ben er nooit geweest maar heb vaak mensen gesproken, die daar onvergetelijke herinneringen aan hebben, dus ik wil er wel graag eens even naar toe en het is hier vlakbij.

Ik kan me voorstellen dat dit geweldig is voor jongeren die zin hebben in feesten. Eddy en ik ( en Noor) wandelen liever door de oude straatjes, bezoeken de parochiekerk Esglesia Parroguial. De kerk is heel opvallend door de vele mooie kleurrijke jugendstil wandtegels, een torentje en mozaïeken. Tussen alle winkeltjes en bars kom je hem dan plotseling tegen.

Geweldig! Zulke kleurrijke dakpannen wil ik ook wel op mijn huis!

Om het sfeertje te proeven lopen we nog een stukje over de palmen boulevard aan het strand en pakken een terrasje.

1. Klaartje:
    11 april 2015
    Prachtig kerkje! Zo dus jullie zitten op de plek waar je geweest moet zijn. Haha. Wie weet kom ik er ook op mijn oude dag nog eens! Wat leuk om alles steeds te lezen.. Noor gaat ook goed zo te zien. Fijn!
  2. Esther:
    11 april 2015
    Lieve pap, mam en Noor, super leuk dat jullie ons op de hoogte houden. Wat jullie doen en zien. Wat een bijzondere reis! Ga zo door!