Dag 37

7 mei 2015 - Junas, Frankrijk

Reizen van de Costa Brava naar JUNAS in Zuid- Frankrijk. http://www.camping-les-chenes.com

De camping aan zee is zo’n afknapper, dus we besluiten hier niet langer te blijven. Onze reis zit er bijna op, dus als we ergens een dagje blijven staan, moet dat een leuk plekje zijn. Niet dit dus. De baai is hier kunstmatig ontworpen ( op de tekentafel) niets oorspronkelijks. Verre van idyllisch. Het is donderdag en we hebben nog zes dagen vakantie. Minimaal vier forse reisdagen, liever vijf kortere. En dan is er nog één dag speling om te besteden aan een uitgelezen plek. En die plek hebben we vandaag gevonden. Junas in de omgeving van Montpellier; Het land van Sommières.

Het gebied net over de Spaanse grens ken ik niet zo goed. Hier zijn we nooit geweest. Ja, ik vroeger met mijn ouders. Ik kom dus niet Frankrijk binnen zoals ik Frankrijk goed ken. Het is het saaie stuk aan de kust. Ik mijmer wat voor me uit. Bedenk wat een geweldige reis we hebben gemaakt en wat dat met je doet. Het is uitdagend, onbekend, woest, groots, lieflijk, schilderachtig, kleurrijk, emotioneel, warm, winderig, onherbergzaam, zo onnoemelijk adembenemend. Zesduizend kilometers hebben we gereden om dit allemaal te kunnen zien. Zes weken kamperen.Het is grandioos om dit met z’n tweeën mee te maken. En dat zo vroeg in het jaar. Het heeft op ons een grote indruk gemaakt. Totaal hebben we nu deze reisdagen gemaakt:

1   april    reizen   van  TWELLO                             naar        BERDORF ( OMGEVING ECHTERNACH)

2   april    reizen   van  BERDORF                            naar        MEURSAULT( OMGEVING DIJON)

3   april    reizen   van  MEURSAULT                        naar        ANDUZE( CEVENNEN)

9   april    reizen   van  ANDUZE                              naar       CALELLA  (COSTA BRAVA)

13 april      reizen   van  CALELLA                             naar        BENIDORM COSTA BLANCA

17 april      reizen   van  BENIDORM                          naar        Güéjar Sierra Sierra Nevada GRANADA

21 april      reizen   van  GRANADA                            ZAHORA LOS CANTOS DE MECA     ANDALUCIE

24 april      reizen   van  LOS CANTOS DE MECA        naar        EL ROCIO SEVILLA

26 april      reizen   van  EL ROCIO                            naar        PORTUGAl ALGARVE ALVAR

29 april      reizen   van  ALVAR                                  naar        NAZARÉ MIDDEN PORTUGAL

2 mei       reizen   van  NAZARÉ                                naar       SALAMANCA MIDDEN SPANJE WESTKANT

4 mei       reizen   van  SALAMANCA                         naar       ZARAGOZA MIDDEN SPANJE via MADRID

5 mei       reizen   van  ZARAGOZA                           naar       SANT ANTONI DE CALONGE COSTA BRAVA

7 mei       SANT ANTONI DE CALONGE                     JUNAS ZUID FRANKRIJK ( PAYS DE   SOMMIÈRES)

Tot nu toe 14 reisdagen plus de dagen dat we van de camping vertrokken naar o.a.

-          BARCELONA

-          ACHTERLAND VAN BENIDORM

-          GRANADA

-          DOOR ANDALUSIË

-          SEVILLA

-          DE ALGARVE

-          MIDDEN PORTUGAL HET ACHTERLAND

-          MIDDEN SPANJE VAN LINKS SALAMANCA OVER MADRID NAAR RECHTS ZARAGOZA DOOR DE BERGEN

Dus het Frankrijk dat ons bekend is zien we niet direct. Maar… Na de kustweg komen we in de Cevennen, de buurt van Montpelier. Ik blader in de ACSI app op zoek naar een plekje en ik voel aan alles dat dit ‘m worden gaat…We slaan af. Weg van de snelweg en rijden het binnenland in; Pays de Sommières. Ach kijk nou! Hoe lieflijk!!!

Ik zie mijn oude Frankrijk!!! Het Frankrijk dat ik met mijn ouders bezocht, kamperend in de Lelijk Eend, toen we nog geen caravan hoefden te trekken. Dus veel meer binnenwegen konden nemen. De Franse binnenwegen! Helemaal niet geschikt voor een auto en caravancombinatie die wij hebben. Maar op weg naar het uitgezochte plekje komen we hier dan toch terecht. Wat een onverwachts feestje. Zo leuk. Nostalgie. Kinderjaren. We slingeren langs oude dorpen, dwars door de dorpskern, omhoog en weer dalen. Ik zie op de Tomtom dat het nog maar om een paar kilometers gaat, dus dat zal nog wel lukken met het trekken. De oude dorpjes van vroeger, de bochtige Middeleeuwse stadjes. En dan tenslotte arriveren we op dit stukje Frankrijk, waar ik me helemaal thuis voel. De ideale plek. Wat fijn dat we hier morgen onze laatste dag op kunnen maken!