Dag 29 2016

6 mei 2016 - Leuca, Italië

Een mooie route van Torre dell'Orso naar Leuce langs de zee.

We hebben weer zin om iets te ondernemen. Zijn lekker uitgerust. Het belooft opnieuw een mooie dag te worden. Een strak blauwe lucht.
We gaan naar het uiterste Zuiden van Puglia ; Het schiereiland Salento verkennen.
De kaap bij Leuca, het 'einde van Italie.'
We gaan de kustlijn volgen van Torre dell'Orso naar beneden tot Leuca.
Als je de kaart van Italie van boven af bekijkt, zie je dat het puntje van de Laars bijna een brug naar het Oosten vormt. De kustlijn van Salento is heel erg gevarieerd. Hoge duinen, witte stranden, ruwe rotspartijen en verborgen baaitjes. Adembenemend!
In het meest zuidelijke puntje van de hak komen de Adriatische zee en de Ionische zee samen. Daar ligt het stadje Santa Maria di Leuca. Dit stadje wordt ook finis terrae, einde van de aarde, genoemd. Als wij hier zo op de kaap van Leuca aan de rotsachtige kust staan en over zee uit kijken, snappen we waarom dit ' het einde van de aarde'  wordt genoemd.
We gaan hier lekker aan de koffie( zie foto)
Ook heb ik een foto gemaakt van de Santa Maria de Finibus Terrae. Deze ligt aan een groot plein dat we via een boogconstructie betreden. Hier gaan we een schildering van Madonna met kind bewonderen. Deze is heel beroemd. Het hele jaar wordt Leuca door pelgrims bezocht. Deze kerk markeert het symbolische einde van de wereld.
Deze plek is ook heilig omdat Petrus hier zou zijn geweest om aan de inwoners hier het Evangelie te verkondigen.
Voor de komst van het Christendom was het ook al een heilige plek waar een Tempel heeft gestaan. Hoe dan ook, ik vind het indrukwekkend.
We rijden verder langs de kust en stappen uit bij verschillende kleine vissersplaatsjes.
Otranto is een beroemd en erg oud vissersplaatsje. Daar lopen we natuurlijk even doorheen. Wij vinden het een erg mooie route helemaal langs de zee. Schitterend.
De weg terug iets meer van de kust  gaat  door olijfgaarden, boerenland en akkertjes. Mijn batterij van de I-pad is leeg maar ook hier zie je zo veel kleurige veldbloemen tussen de olijfgaarden. Overweldigend dit lieve vriendelijke lanschap. Foto's volgen.
Zo. De tocht zit er op. Lekker weer op de camping. We blijven in het bos. Heerlijk rustig en het ruikt zo lekker. Snel de dunne kleren aan en in de zon! (Ik ben steeds te dik gekleed i.v.m. de wind aan zee).