Dag 13 2016

20 april 2016 - Florence, Italië

Spannend maar we gaan het toch proberen; Met de auto naar Florence.
Eddy ziet er best tegenop. Super druk daar natuurlijk. We vertrekken na de spits en het valt allemaal reuze mee. Het is goed te doen. Van te voren alvast bekeken waar we het best kunnen parkeren en ja hoor, we zien nog een leeg plekje waar we hem zo in kunnen schuiven. Dat is mazzel. Wederom een stralende dag. De dag krijgt volgens de weerberichten een 10. Dat klopt helemaal. Florence ligt er uitbundig bij. Een Aha-Erlebnis. Zo bekend maar opnieuw zo indrukwekkend. We hebben de auto hoog staan. Dat betekent dat we zo een geweldig panorama te zien krijgen van Florence. Nu volgt er een hele wandeltocht van hoog naar het dal waar de Arno stroomt, maar zoals je zal begrijpen is dit geen straf. Een mooi uitzicht op de Ponte Vecchio.
Ons plan voor vandaag is om naar de UFFIZI te gaan, maar dan ook echt!
We weten dat we daar wat voor over moeten hebben; tijd, want je moet aanschuiven in een lange rij wachtenden.
En geld, want het is niet gratis. Maar...de UFFIZI is het mooiste kunstmuseum van Italië. Hier vind je De Medici-kunstschatten.
Florence is de bakermat  van de Renaissance, de artistieke en culturele opleving in de 15 de eeuw. Schrijvers als Dante en Machiavelli hebben bijgedragen aan het literaire erfgoed, maar....het waren de schilderijen en beeldhouwwerken van kunstenaars als Botticelli, Michelangelo en Donatello die deze stad tot een van de grootste artistieke hoofdsteden van de wereld maakten.
Wij gaan vandaag dus voornamelijk voor de Kunst naar Florence.
Al wandelend lopen we over de Ponte de Vecchio. We zien de Duomo, het geografische en historische middelpunt van de stad. We proeven de sfeer op de Piazza della Signoria . Vanaf hier strekken de twee, honderddertig meter lange vleugels van het UFFIZI  museum zich uit in de richting van de Arno.
Daar staan we dan. Een flinke lange rij.
Maar dan volgt de beloning.
Hier dwalen we uren rond. We kijken onze ogen uit. Natuurlijk hebben we foto's gemaakt. Ik zal nu verder niks meer vertellen. Kijk vandaag maar gewoon naar al het mooie dat wij hebben gezien. Wat een ervaring!!!

Michelangelo (David),
Caravaggio (Bacchus)
Giotto (Tronende Madonna)
Botticelli (De geboorte van Venus)
Leonardo da Vinci en vele anderen.

1. Esther:
    21 april 2016
    Lieve pap en mam,
    Wat een avontuur. Het mag dan wel behoorlijk spannend zijn zo nu en dan, maar wat een belevenis.
    Dikke kus!
  2. Emmy Mesritz:
    21 april 2016
    Ik had al een keertje een reactie geplaatst / willen plaatsen, ik kan deze niet terug vinden.
    Jullie reis volgen wij met veel plezier. Geniet verder alle mooie dingen, het mooie weer en van elkaar. Groeten, René en Emmy