Dag 20 2016

27 april 2016 - Pompeii, Italië

Dag 20
27 April
NAPELS EN CAMPANIE.
Gisteren zijn wij aangekomen op een camping in Pompeji.
Deze camping hebben we heel bewust uitgezocht omdat de camping naast de beroemde archeologische opgravingen van Pompeji ligt. Ook is hier het vertrekpunt van de Vesuviusbus en de spoorlijn om naar Napels e.a.te gaan. De camping ligt mooi in het groen, dus dit gaat 'm worden.
Het is wel een hele trip hoor jongens! Maar we hebben totaal geen spijt. Het is wel spannend allemaal. Dat vind ik niet alleen. Eddy vind alles ook geweldig, een groot avontuur.
Neem nou zo'n dag als vandaag.
Die zou als titel kunnen krijgen: ' De gevaarlijkste wegen van Europa. '
En dat Eddy en ik daar dan de hoofdrol in mogen spelen. Wie had dat ooit gedacht!
Toch spreek ik de waarheid.
Om 10.00u. staan wij bij de halte van de Vesuviusbus. Ongetwijfeld de beste manier om de Vesuvius te gaan bezoeken.  De bus zal ons naar het Nationale Park brengen, van waar we verder zullen gaan met een 4x4 ecologische truck, die ons omhoog zal rijden naar de Vulcaan. Kijk, en daar had ik het kunnen weten. Ik had natuurlijk al wel zo'n donkerbruin vermoeden, maar ja, ik wil toch wel heel erg graag die Vesuvius zien.  Jullie willen niet weten hoe die trip is gegaan! Het eerste stuk met de gewone bus gaat tot halverwege de berg. Prachtig uitzicht op de Golf van Napels, maar ja, met zo'n bus al die haarspeldbochten! Maar dan komt het! We moeten allemaal uitstappen( het is niet zo'n grote bus ) op een iets breder stuk . Ik sta daar naast die bus te kijken en zie het woeste modderige pad steil om hoog gaan. Dat zal met de 4x4 truck gaan gebeuren!
Nou dat is geen feest kan ik vertellen. Super modderig en steil en bochtig. We worden door elkaar gerammeld door al het geklots en gestuiter. Loslaten, denk ik steeds, loslaten, je hebt hier geen enkele controle over. De rit duurt ook nog eens twintig minuten. En ja hoor, er blijkt  toch een einde aan te komen. Wat een verademing en ik leef nog. Eddy kickt juist op dit soort sensaties. En nu.
Ja we zijn er natuurlijk nog niet. We zijn nu op een hoogte van 1000 m.
Wil je echt bij de krater komen(natuurlijk) dan gaat dit tochtje te voet verder. Dat zal zo'n 20 minuten gaan duren. En voor mij langer.
Daar staan we dan. Beneden schijnt de zon uitbundig. Het zal 22 graden gaan worden dus niet zo superdik gekleed. Maar hier is het flink koud en mistig.
Nooit had ik verwacht nog eens zo'n klim te maken, echt een berg beklimmen.
We wandelen langs een smal pad om hoog, overal lava, om ons heen laaghangende wolken en nauwelijks zicht. Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken.
Ik ben er straks geweest! Letterlijk en figuurlijk. Tjonge wat een gehijg en gepuf.
Maar dan.... Eindelijk de top bereikt! zelfs ik.
We lopen nu om de krater. Het is zo onwerkelijk. We moeten goed turen om veel te kunnen zien. Als er  wat wolken weg drijven hebben we beter zicht.
De Vesuvius. Daar staan we dan. Ongelooflijk!

De Vesuvius is 1281m hoog en de top vormt de achtergrond voor de Golf van Napels
Tegen zijn onderste hellingen liggen plaatsjes met 750.000 inwoners, die zich er niets van aantrekken dat ze naast een vulkaan wonen.
De Romeinse stad Pompei (naast onze camping) werd in 79 n.Chr. overvallen door een enorme uitbarsting, die de stad en zijn inwoners met alles wat ze hadden, bedolf. De stad bleef eeuwen onaangeroerd onder het puin, de lava,  liggen, tot de opgravingen begonnen. Deze gaan nog steeds door.
Morgen gaan wij door de straten lopen om zo een beeld te krijgen op het dagelijks leven van de Romeinen.
Pompei is de best bewaard gebleven Romeinse stad ter wereld.

1. Klaartje:
    29 april 2016
    Heeeel bijzonder. Nu snap ik de foto ook die gestuurd was naar de familieapp. Haha.
  2. Liesje:
    29 april 2016
    Ik ook kaartje! Nou dit lijkt mij ook geweldig om mee te maken! Wat een ervaringen! Hoop er ook eens te kunnen kijken. Prachtig zeg.