Dag 21 2016

28 april 2016 - Pompei, Italië

De Vesuvius is de enige actieve vulkaan op het Europese vasteland. Hij wordt continu in de gaten gehouden. Onvoorstelbaar dat zo'n vulkaan na een uitbarsting een hele stad met lava kan bedekken. Daar lopen wij dan vandaag. Een stad die een dikke 2000 jaar geleden gesticht is en onder het puin is opgegraven .
Pompei heeft naast kunstschatten meer informatie over het dagelijks leven van de Romeinen opgeleverd dan elke andere opgraving.
Pompei is door de Grieken gesticht en kwam ongeveer 200v.Chr. In Romeinse handen. Het is raar om door deze oude straten te lopen. 2000 jaar geleden was het hier een chique woonplaats voor rijke Romeinen. Wij beginnen vanmorgen al vroeg met onze wandeling door de oude straten. Het is wel een heel geklim en natuurlijk lig ik weer een keer languit. De schade valt gelukkig mee. We hebben heel veel gezien. Zijn er ook uren geweest.  We zijn in een oude binnentuin geweest Casa dei Vetti.
We lopen door een van de hoofdstraten waar veel herbergen stonden Via dell'Abbondanza. Natuurlijk gaan we naar het Amfitheater. Ook het Forum slaan we niet over; Het middelpunt van het oude Pompei. Hier omheen  stonden alle belangrijke openbare gebouwen van Gemeente en Justitie. We zien het huis met de Faun.  Vlakbij de Tempel van Vespasianus staat hetSacrarium van de Lares met beelden van de beschermgoden van Pompei. We lopen door een oud badhuis Thermen van het Forum. In veel huizen zien we fresco's. Heel erg mooie. Groot, maar ook hele kleine fijn uitgewerkte. Het is een prachtige dag. 20 graden en een lekker zonnetje. Heel aangenaam. We gaan zo lekker weer naar de camping. Veel campers zien we hier. We kunnen merken dat het verder in April is nu. Het wordt drukker. We staan dit jaar nergens alleen.
Nu verder alleen nog ons boek. Ik heb inmiddels mijn tweede boek uit. Dit keer science fiction, over mensen met vleugels. Toe maar!
De t.v hebben we niet veel aan. Belachelijk, maar we komen er nauwelijks aan toe. Alles is gisteren opgeschoond in ons carvannetje. Het is hier weer om door een ringetje te halen.

1. Klaartje:
    29 april 2016
    Hier had ik ook wel willen lopen.